Batteribyte

Alla komponenter i larmsystemet är skyddade mot åverkan för att säkerställa att de inte kan saboteras eller monteras ned av obehörig. Detta är en viktig del av ditt inbrottsskydd. Om komponenten monteras ned utan att ligga i batteribytesläge kommer skarpa larm in till larmcentralen.

Beroende på vilket larmsystem du har är rutinen för ned- och uppmontering olika. Om du har ett av våra nyare system har du fler möjligheter göra mer saker själv med ditt larmsystem med stöd från guider på Mina Sidor (läs mer om hur du loggar in på Mina Sidor).

Nedan visas bilder på de system som har gör-det-själv möjligheter på Mina Sidor.

Trygg Plus
Trygg Plus

Har du inte något av ovan system kommer din lokala Verisure-firma automatiskt att kontakta dig för att boka tid för batteribyte när någon komponent i larmsystemet larmar för lågt batteri. Under tiden komponenten har lågt batteri kan det komma felmeddelande och ljud från manöverpanelen (knappsatsen). Bortse från dessa och använd larmet precis som vanligt.

Jag har fått ett mail, SMS eller en push notis om lågt batteri på komponent, vad göra jag?

När vårt system känner av att en komponent börjar få lågt batteri skickas automatiskt en notis ut till dig som kund.

Du som systemägare får alltid ett mail vid servicelarm, såsom exempelvis lågt batteri, på någon komponent i ditt larmsystem. Du uppmanas att gå in på Mina Sidor (läs mer om hur du loggar in på Mina Sidor) och välja om du vill byta batteri själv eller om du vill ha hjälp av en servicetekniker. Övriga användare av larmsystemet blir notifierade enligt de inställningar de valt på Mina Sidor. Om du som systemägare inte får någon mailnotis av oss, kontrollera vilken mailadress du uppgivit under ”konto” på Mina Sidor.

Om du inte har varit inloggad på Mina Sidor tidigare eller behöver annan hjälp med inloggning hittar du information under Inloggning och nytt Mina Sidor konto

Hur gör jag om jag vill byta batteri själv?

Om du väljer att byta batterier själv börjar du med att logga in på Mina Sidor och klicka på beställ och byt batterier själv. Du kommer då att länkas vidare till webbshopen. Om du inte har varit inloggad på Mina Sidor tidigare eller behöver annan hjälp med inloggning hittar du information under Inloggning och nytt Mina Sidor konto.

Under förutsättning att du gått via den blå knappen “Beställ och byt batterier själv” på den första sidan du möter när du kommer in på Mina Sidor kommer du att få rätt typ av batteri och rätt antal batterier automatiskt förvalda. Mina Sidor kommer också att föreslå att du beställer batterier till de komponenter som förväntas larma lågt batteri inom ett halvår.

Byta batterier

För att undvika skarpa sabotagelarm behöver du lägga ditt system i serviceläge med hjälp av batteriguiden innan du påbörjar nedmontering av komponenten. När du använder batteribytesguiden läggs larmkomponenten i batteribytesläge och du får både skriftliga instruktioner och tillgång till filmer för hur du genomför nedmontering på ett enkelt och säkert sätt utan att skada komponenten. När du fått hem batterierna du beställt, klicka på “Byt batterier” på Mina Sidor att påbörja batteribytesguiden.

Det är viktigt att du använder batterier som är köpta i vår webbshop då batterierna är avsedda för larmkomponenterna. Den här typen av batterier har en annan urladdningsprofil än vanliga batterier som har fullt kapacitet till de plötsligt tar helt slut. Våra batterier ger oss möjlighet att förvarna dig innan batteriet tar helt slut. För optimering av komponentens larmfunktion rekommenderar vi att nya och äldre batterier inte blandas i samma komponent.

Hur gör jag om jag vill ha hjälp av en servicetekniker?

Om du behöver hjälp med batteribytet av en servicetekniker loggar du in på Mina Sidor eller ringer kundtjänst och meddelar att du behöver hjälp. Om du inte har varit inloggad på Mina Sidor tidigare eller behöver annan hjälp med inloggning hittar du information under Inloggning och nytt Mina Sidor konto.

När du är inloggad på Mina Sidor klickar du på ”Beställ servicebesök” som ligger på den första sidan du kommer till när du loggar in om du har ett lågt batteri i någon komponent.

När du klickat på ”Beställ servicebesök” läggs ett serviceärende till din lokala Verisurefirma som kommer att ringa dig för att boka ett servicebesök.

Om du väljer att en servicetekniker ska byta dina batterier behöver du inte köpa batterier i webbshopen.

Vilken komponent har lågt batteri?

När du klickar på länken i ditt mail, eller loggar in på ditt Mina Sidor-konto, ser du högst upp på startsidan vilken komponent som larmat för lågt batteri. Välj ”Beställ och byt batterier själv” eller ”beställ servicebesök”.

« Tillbaka