Sök på verisure.se

Verisure logo

1. Verisure och våra tjänster

1.1. Vilka tjänster erbjuder Verisure?

Verisure skyddar företag och familjer med våra tjänster. Några av våra kärntjänster inkluderar:

  • 24/7 Avskräckning, detektering, verifiering, notifiering och åtgärd efter en larmsignal.
  • Enkel vardagsanvändning för din bekvämlighet och säkerhet. Du och dina angivna användare kan enkelt styra larmsystemet via knappsatsen och Verisure App. Verisure App låter dig också tillfälligt ta och lagra bilder, ladda ner dem och använda olika smarta funktioner som automationer.
  • Personliga digitala skyddstjänster. Vissa av Verisures tjänster ger skydd när du och andra användare är ute, eller hemma.

1.2. Kan du berätta mer om Verisure?

Verisure är den ledande leverantören av professionellt övervakade säkerhetstjänster med 24/7 respons i Europa och Latinamerika. Varje dag använder våra dedikerade team ledande teknik för att skydda mer än 5,8 miljoner familjer och småföretag från inbrott, brand och hälsorelaterade nödsituationer. Vårt uppdrag är att ge våra kunder sinnesro genom att skydda det som betyder mest för dem.

I Sverige verkar vi under Verisure Sverige AB med registrerad adress Gumpekullavägen 8, 582 78 Linköping och organisationsnummer 556153-2176.

Du kan hitta vår uppförandekod som styr vår dagliga verksamhet här

1.3. Hur kan jag kontakta Verisure?

Vi kan kontaktas på följande sätt:

  • Telefon: 020-7 24 365
  • E-post: [email protected]
  • Post: Verisure Sverige AB, Box 2511, 580 02 Linköping
  • Chatt: https://mypages.verisure.com/login

Vissa av dina frågor kanske redan är besvarade på våra supportsidor: https://www.verisure.se/support

1.4. Vad kostar tjänsterna?

  • Våra priser består av en engångsinstallationsavgift samt en återkommande månadsavgift.
  • Vad kostnaden blir för ett hemlarm beror huvudsakligen på två saker – hur stor din bostad är, samt vilka produkter och tjänster du önskar.
  • Vårt minsta paket Smart Voice Alarm kostar från 6 990 kr installationsavgift och från 549 kr månadsavgift.
  • Kostnaden för tjänsterna bestäms i slutändan utifrån dina specifika behov. Vår säkerhetsexpert kommer att samarbeta med dig för att fastställa den bästa lösningen för dig.

1.5. Vad händer när larmet utlöses?

Om larmet utlöses skickas en notifiering till larmcentralen som är bemannad dygnet runt, vilken tar emot bilder från Verisures kameror. Sirenen kan också aktiveras automatiskt.

När larmet utlöses har larmcentralen även möjlighet att analysera situationen i realtid genom att se livevideo och kommunicera med personer på plats.

Vår larmcentral granskar tillgänglig information för att avgöra bästa åtgärd. Vid en nödsituation kontaktar vi relevanta räddningstjänster och kan aktivera Zerovision-enheten (om installerad). Vi strävar också efter att kontakta vår kund och/eller angivna kontaktpersoner.

1.6. Kan jag köpa er utrustning utan tjänsterna?

Vi erbjuder bara hemlarm med abonnemang. Med vårt abonnemang får du professionell larmcentral, service, uppkoppling och skydd dygnet runt, något som gör hemmet tryggare och säkrare än ett hemlarm utan abonnemang.

1.7. Hur fungerar köpprocessen?

  • Om du vill veta mer om vårt larm kan du fylla i några grundläggande uppgifter om dig och din bostad här, så kontaktar vår personal dig för att förstå din situation och svara på frågor.
  • Under samtalet kan du boka en tid med en av våra säkerhetsexperter som gör en kostnadsfri säkerhetsanalys i ditt hem eller på din företagsplats. Experten rekommenderar den bästa säkerhetslösningen baserat på dina behov och fastighetens förutsättningar.
  • Beroende på dina behov och tillgången på utrustning kan vi installera larmsystemet vid första besöket, annars bokar vi en separat installationstid.

1.8. Vem installerar larmsystemet (kan jag installera det själv)?

Verisures säkerhetsexperter kommer hem till dig eller ditt företag för att installera larmsystemet och visar dig hur du får ut det mesta av det.

1.9. Vem äger utrustningen?

Vi behåller äganderätten till alla av Verisure monterade och uppkopplade komponenter samt komponenter som i övrigt omfattas i larmtjänsten, oavsett om dessa införskaffats via Verisure webbshop eller på annat sätt. Vid överlåtelse är tidigare friköpta komponenter undantaget ovan.

1.10. Vad händer om utrustningen slutar fungera?

Se våra Allmänna Villkor Allmänna villkor punkt 6. Garantier och punkt 7. Åtgärdande av fel.

1.11. Är min integritet skyddad med ett larm som innehåller kameror?

Vi har ett omfattande dataskyddsprogram för att säkerställa att våra kunders uppgifter skyddas och behandlas i enlighet med gällande lagar.

Specifikt kan vi endast se bilder från Verisure- och integrerade Arlo-kameror om (i) ett larm har utlösts eller (ii) i särskilda underhållssituationer där åtkomst är nödvändig (men sådan åtkomst kan inte ske utan din vetskap och samtycke).

Våra larmcentraloperatörer kan endast se incidentrelaterade bilder under en mycket kort tid efter att larmet utlöstes.

1.12. Under vilka förhållanden och på vilka platser kan Verisures larmsystem fungera?

Förutom den utrustning vi installerar utomhus bör larmsystemet hållas borta från fuktiga miljöer eller utomhus. Utrustning – särskilt rökdetektorer – måste hållas fria från damm eller partiklar. För vår inomhusutrustning gäller minst +5°C.

Våra riktlinjer för kameraplacering (https://www.verisure.se/kameravagledning, https://www.verisure.se/kameravagledning-foretag) ger information om vad som måste beaktas vid val av lämpliga och regelrätta installationsplatser.

För att våra tjänster och larmsystem ska fungera korrekt är det viktigt att du inte manipulerar, blockerar, ändrar eller flyttar någon utrustning.

1.13. Kan Verisures tjänster användas i hushåll med husdjur?

Ja. Vi strävar efter att göra vår larmteknik så husdjursvänlig som möjligt. När du bokar en tid frågar vi om du har husdjur. Om husdjur finns kommer vår säkerhetsexpert att justera detektorerna för att minska risken att larmet utlöses av ditt djurs rörelser. Dessa justeringar minskar avsevärt sannolikheten för falsklarm orsakade av husdjur.

1.14. Använder Verisure AI?

Ja, vår vision för AI är att möjliggöra nya tjänster och förbättra kvaliteten på våra nuvarande erbjudanden. Även om AI ständigt utvecklas stärker det redan avsevärt vår förmåga att upptäcka verkliga incidenter. Våra dedikerade AI-utvecklingsteam har tagit fram lösningar för GuardVision™ Outdoors, som förbättrar incidentdetektering. Med AI vill vi gå bortom traditionella metoder för larmverifiering, såsom ljud och bilder.

Hur mycket vi använder AI beror på vilken utrustning som ingår i de tjänster vi levererar till dig. Vi har också starka AI-styrningsprogram för att säkerställa högsta kvalitet i enlighet med alla gällande krav.

2. Avtalsrelaterade frågor

2.1. Jag vill ändra/uppgradera mitt tjänstepaket

Om du vill ändra dina tjänster, vänligen kontakta oss. Du kan också besöka vår Webshop där du kan beställa vissa tjänster.

Du kan även beställa ytterligare tjänster via Verisure App.

2.2. Jag var tidigare kund men sade upp avtalet. Hur kan jag återansluta mitt larm?

För att återaktivera ditt larm, vänligen kontakta oss för att göra nödvändiga arrangemang och diskutera tillämpliga villkor.

2.3. Har jag ångerrätt under de första 14 dagarna efter att avtalet ingåtts?

Ja. Du kan ångra dig av vilken anledning som helst genom att meddela oss via ångerblanketten eller kontakta oss. eller kontakta oss.
Din ångerrätt gäller även om tjänster redan påbörjats under perioden. Om du ångrar dig demonterar och hämtar vi utrustningen kostnadsfritt och återbetalar alla betalningar. Du kan också ha möjlighet att returnera viss utrustning per post gratis, enligt instruktionerna i blanketten. ZeroVision demonteras dock alltid av oss.

Vi kontaktar dig sedan för att ordna detaljerna. På grund av tjänsternas natur kan vi behöva vidta ytterligare steg för att säkerställa att det verkligen är du som utövat rätten.

2.4. Vad händer när jag säger upp tjänsten?

Beroende på dina önskemål kan vi hämta utrustningen, eller lämna den kvar. Som undantag hämtar vi alltid ZeroVision-utrustningen.

All utrustning som lämnas kvar efter uppsägning är inte avsedd att användas, och du måste låta oss hämta den.

Efter uppsägning kan du inte köpa enskilda komponenter av larmsystemet.

2.5. När avtalet väl är i kraft, har Verisure rätt att ändra tjänster, villkor eller priser?

Våra kundrelationer är ofta långsiktiga, och det är vi stolta över. Med tiden kan vi ändra priser, villkor och tjänster enligt förutbestämda villkor. Vi kommer alltid att hålla dig informerad om ändringar i enlighet med avtalsvillkoren.

Vi ändrar dock aldrig villkoren i avtalet om det gäller för en bestämd tidsperiod.

2.6. Hur länge varar Verisure-avtalet och hur kan jag säga upp det?

Vi har i vanliga fall löpande avtal med 3 månaders uppsägningstid. Under vissa förutsättningar har vi upp till 24 månaders bindningstid, men detta är i sådant fall uttryckligen formulerat i avtalet.

För att säga upp avtalet, använd kontaktuppgifterna som finns angivna i dessa FAQ.

Vi kontaktar dig sedan för att ordna detaljerna. På grund av tjänsternas natur kan vi behöva verifiera din identitet för att säkerställa att det verkligen är du som utövat rätten.