Koppla ihop hemlarmet med Yale Doorman

Förutsatt att du har ett Verisure-system som är uppkopplat till ditt bredband kan du koppla ihop Yale Doorman med hemlarmet. För att koppla upp låset behöver du en Smart låsmodul som finns att köpa i webshopen på Mina Sidor.

Om du inte redan har ett Verisure hemlarm köper du istället en smart lås box med microenhet som kopplas in i ditt bredband. Då kan du fjärrstyra låset via Verisure App och Mina Sidor. Observera att Verisure låsmodul inte kan kopplas ihop med något annat larmsystem än Verisure.

Godkänt lås

  • Yale Doorman är godkänt enligt SSf:s (Stöldskyddsföreningen) höga standarder; 3522:1 säkerhetsklass 3
  • Certifierad av SBSC (Svenska Brand- och Säkerhetscertifiering AB)
  • återfinns på SSF's ”Säkerhetsguiden”
  • Klassificeras som IP55 (International Protection Marking)
Renovering

Frisläpp av lås och låsmodul

Ska du flytta och vill ta med dig din Mini- eller Microenhet samt låsmodulen? Använd dig av denna guide.
till guiden

Fabriksåterställning

Vill du koppla loss ditt lås från hemlarmet följer du denna guide.
till guiden

Vanliga frågor om Yale Doorman

Kan jag fjärrstyra flera Yale Doorman-lås samtidigt? ​

Ja, du kan välja vilka lås som ska låsas/låsas upp via Mina Sidor eller Verisure App. Om du däremot både låser och larmar på hela larmsystemet via låset så låses samtliga lås.

Har låset och mitt system olika användarkoder? 

När låset är integrerat med ditt system styrs låset och systemet av samma, 6-siffrifa användarkoder, som är unika per användare. Undantaget är om du använder nyckelbricka, den används tillsammans med en 4-siffrig PIN-kod.

Kan jag larma utan att låsa?

Nej, om du larmar blir det automatiskt låst. ​ Detta gäller oavsett om du larmar via Mina Sidor/Verisure App eller manöverpanel. Om du larmar via manöverpanel blir det låst efter utpasseringstiden på 45 sekunder.

Vart ska jag vända mig om jag har problem med Yale Doorman-låset?​

Verisure kundtjänst kan hjälpa till med felsökning om du köpt låset och fått det installerat av säkerhetsexpert från Verisure och betalar abonnemang för detta. Ring då Verisures kundtjänst på 020 – 7 24 365​.

Har du installerat låset själv eller via en låssmed kontaktar du Verisure, återförsäljare eller låssmed.

Vad beror felmeddelande ”misslyckad låsning” på?​

Det är förmodligen avståndet mellan dörren och karmen som är fel. Kontrollera att dörren stängts ordentligt, om felet kvarstår bör justering av låset göras.

Vad händer om batteriet tar slut eller blir lågt?​

Det kan leda till att du inte kan låsa upp Yale Doorman låset. Ett 9V-batteri kan hållas mot polerna som finns på utsidan, undertill på låset. Luckan för batterierna sitter på insidan, 4 stycken AA-batterier.

Hur lägger jag in koder och brickor för mitt Yale Doorman lås?​

Logga in på Mina Sidor eller i Verisure App > Användare > gå in på den användaren du vill lägga till en kod/bricka på > koder/brickor.

 
 
 

Integrera Arlo-komponenter med larmsystemet

För att länka ett Arlokonto till larmsystemet loggar du in på Mina Sidor eller i Verisure App. Klicka på Konto och avtalsinformation > Mina tjänster > Länka ett Arlokonto. Är kamerorna köp av annan återförsäljare än oss behöver vi lägga till Arlo tjänsten manuellt, detta görs via kontakt med kundtjänst.
Arlo användarmanual

Guide för när Arlo-kameran är offline

Ta hjälp av följande guide om din Arlo-kamera visa sig offline fast du har internetuppkoppling.

Med Smart hub

Smart huben ska lysa blått när det fungerar, läs vad problemet kan bero på om den lyser den någon av följande färger:

Blinkar blått: Synkar med en kamera/redo att synka med en kamera.

Lyser gult: Kontrollera internetuppkopplingen på plats.

Blinkar långsamt gult: Tryck på synk på basstationen och på kameran, om det ej hjälper – flytta kameran närmare Smart huben.

Växlar mellan blått och gult: Basstationen uppdaterar mjukvara eller återställs.

Övriga tips:

Kontrollera att Arlo-kameran är laddad. Testa internetkabeln i en dator för att se om den fungerar.

Testa en annan internetkabel. Säkerställ att huben är placerad minst 1-2 meter från annan elektronik.

Utan Smart hub

Kontrollera att nätverket kommunicerar över 2.4ghz och inte 5ghz, samt att bandsteering är avstängt. Detta syns i routerinställningar, kontakta din internetleverantör om du behöver hjälp.

Kontrollera att Arlo-kameran är laddad, ta in kameran och ladda den i minst 2-3h.

Det kan bero på avståndet, plocka ner kameran och för den närmare routern.

Testa att starta om/synka kameran. Omstart Arlo Pro 4: Ta ut batteriet och vänta 10 sekunder, sätt sedan i batteriet igen. Omstart Arlo Essential: Tryck 1-2 sekunder på knappen.

Notifieringar i Arlo Appen

Du kan enkelt få notiser direkt till din telefon när Arlo-kameran spelar in.

Kontrollera att kamerorna är länkade mot Verisure, detta ser du på Mina Sidor eller i Verisure App under Avtalsinformation > Mina tjänster > Arlo. Om inte kameran finns där behöver du kontakta Verisure kundtjänst för vidare hjälp.

Kontrollera sedan att Arlo App tillåts skicka push. Detta gör du via dina telefoninställningar. Du kan  även behöva ställa in läget i Arlo Appen för att tillåta Push-Meddelanden.

Gör så här:

Gå in i Arlo Appen > Läge > System > Gröna pennan vid aktiverat > Gröna pennan vid regeln det avser. Längst ner hittar du varningar, kontrollera att Push-Meddelanden är bockat grönt.

Vanliga frågor om Arlo

Vad kostar det att länka Arlo-kameror med er?

En länkning av kameror som inte är köpta av oss kostar 29:-/kamera.

En länkning av kameror köpta av oss är 39:-/kamera. Maxtaket för denna avgift är 99:-.

Vad händer med alla mina sparade klipp när jag länkar Arlo-kameran med Verisure?

När kameran länkas med oss tas din tjänst med Arlo bort och en ny tjänst kopplat mot Verisure läggs till. Eftersom ditt abonnemang skiftar så försvinner all data.

Jag har två kameror anslutna mot samma Smart hub, men en av kamerorna är offline. Varför?

Testa att följa guiden under rubriken Guide för när Arlo-kameran är offline högre upp på sidan. Kvarstår problemet kan du testa byta plats på kamerorna och se om felet flyttas till den andra kameran. Om så är fallet är problemet miljön och du behöver se över placeringen av kameran.

Hur lång batteritid förväntas min Arlo-kamera ha?

Arlo Pro 4: 3-6 månader

Arlo Essential Spotlight: Upp till 6 månader

Arlo Video Doorbell: Upp till 6 månader

Läs mer om Arlo komponenternas batteritid här: https://www.arlo.com/en_gb/support/faq/1202753/How-long-do-Arlo-camera-batteries-last

​ Jag vill ladda min kamera utomhus, kan jag det?

Ja. I webshopen du hittar både en solpanel och utomhuskablar. Kamerorna tar inte emot laddning vid minusgrader, detta är för att skydda batteriet.

Vad får jag se genom min Arlo-kamera?

Enligt kamerabevakningslagen får man enbart övervaka sin privata egendom, alltså ens egna tomt. Man får inte övervaka gatan eller grannens tomt.

Hur gör jag om Arlo App skickar notiser och spelar in onödigt material?

Om den detekterar mycket onödigt kan man sänka känsligheten i Appen.

Klicka på Läge > välj system > Pennan till höger om aktiverat > Pennan till höger om enheten det gäller > Pennan till höger om rörelse upptäcks. Sänk sedan stegen.

Min Arlo-Kamera spelar bara in ibland, varför?

Kontrollera att kamerorna är aktiverade. Säkerställ även att den ser området som ska spelas in, så den inte är vinklad för lågt eller för högt.

Bredbandsuppkoppling

Vi rekommenderar alltid våra kunder att ha sitt system uppkopplat via bredband. Om GSM-nätet ligger nere så använder larmsystemet uppkopplingen till bredbandet som ett extra skydd.

Vårt larmsystem har även en jamming-detektering som i tidigt skede skickar ett larm till vår larmcentral om en ”jamming-attack”, då agerar vi direkt. Vårt larm skyddar från störsändare på två sätt, skulle inbrottstjuven ändå ta sig förbi kommer larmet fortsätta fungera och hämta bland annat bilder så snart kommunikationen är återställd – det vill säga så snart störsändaren slutar störa kopplingen.​ 

Fördelar med bredbandsuppkoppling:

  • Du behöver inte köpa till sms för att fjärrstyra systemet med Verisure App
  • Systemet får en säkrare och snabbare kommunikation
  • Två vägar är alltid bättre än en
  • Bredband är stabilare vid fjärrstyrning och ger dig en snabbare uppkoppling mot ditt system

Byte av router eller internetleverantör

Larmet har i regel ett sim-kort som kommunicerar med larmcentralen. Du kan enkelt byta router genom att dra ur nätverkskabeln ur den gamla routern och koppla in den i den nya.

Har du en mini- eller microenhet kan du flytta med den om routern har en ny placering långt från huvudenheten. Observera att huvudenheten inte får flyttas från sin position.

Om din nuvarande huvudenhet enbart kommunicerar via GSM så kan du koppla in den på bredbandet eller köpa en microenhet i vår webbshop. Du kan enkelt se i Verisure App eller på Mina Sidor om larmsystemet är uppkopplat eller inte.

Kombinera IP-telefoni med larmsystemet

Det går i de flesta fall bra att kombinera IP-telefoni med vårt system. Enklast är det om ditt system kommunicerar med larmcentralen via GSM-uppkoppling.

Om ditt system inte kommunicerar via GSM är förutsättningarna lite annorlunda. Skulle du få strömavbrott eller om det blir andra störningar på IP-nätet, bryts kommunikationen med larmcentralen.

Av den anledningen rekommenderar vi en uppgradering till GSM. För mer information och aktuell prisuppgift ber vi dig kontakta kundtjänst.

Om du har IP-telefoni och väljer att inte uppgradera systemet går det inte att hålla Verisure ansvarig för att eventuella larmsignaler inte kommer fram.

Vanliga frågor Generellt om teknik

Varför får jag inga push notifieringar för min telefon?​

På Mina Sidor och Verisure App hittar du mer information om hur du ställer in pushnotifieringar.

Mitt husdjur sätter igång falsklarm, hur gör jag?​

Gå till Kom igång med larmsystemet för mer information om hur du ställer in husdjursanpassningar. Dessa inställningar fungerar även för robotdammsugare och andra rörelseföremål i hemmet.

Varför ser jag inga värden för temperatur och fukt?

Det kan finnas flera orsaker till detta, är ditt system nyinstallerat kan det ta några timmar innan värden rapporteras. Det kan också handla om att du inte har några komponenter som stödjer avläsningen av temperatur och relativ luftfuktighet. Stämmer ingen av ovan orsaker överens så kan det vara huvudenheten/minienheten som behöver ny mjukvara – gå in under ”komponenter” på Mina Sidor för att uppdatera.

Larmsystemet aktiveras inte när jag tillkopplar, varför?​

Finns det ett fel i systemet, till exempel att en komponent har ett öppet sabotagelarm så blir inte larmet tillkopplat om du gör en vanlig tillkoppling. Du får felmeddelande med en röst som pratar och systemet blir inte tillkopplat. Om du ska tillkoppla med ett fel så får du då göra en tvångstillkoppling, det gör du genom att trycka på skölden en gång till efter att du har slagit in koden. ​ -Tillkoppling = tryck på skölden och sedan slå in din kod. ​ -Tvångstillkoppling = Tryck på skölden och sedan slå in din kod, tryck sedan på skölden igen när rösten börjar prata från manöverpanelen.

Gäller endast för larmpanel och larmpanel med röst.

​ Det står ”bredband ej anslutet”, varför?​

En huvudenhet som inte är inkopplad på bredband skickar signalerna från larmet via GSM, statusen på bredbandet är då offline. Koppla in bredbandet till huvudenheten om du vill att statusen ska bli online.

Hur aktiverar jag funktionen dörrklocka?

Du aktiverar dörrklockan på Mina Sidor genom att gå in under ”Systeminställningar” i huvudmenyn till vänster. Klicka sedan på fältet under ”Ljud”. Under rubriken ”Dörrklocka” väljer du vilka komponenter som ska aktivera funktionen och vilka komponenter som ska avge ljudet. Klicka på ”Spara” och dörrklockan är aktiverad.

​​Varför lyser en skiftnyckel på manöverpanelen?​

Skiftnyckeln lyser när det är ett fel i systemet. Till exempel när du har monterat ner produkter. När produkten är återmonterad igen så slocknar skiftnyckeln. På larmpanel eller larmpanel med röst så är det två gula dioder som lyser istället för en skiftnyckel.