Kom igång med larmsystemet

Tack för att du ger oss förtroendet att skydda din bostad. Vår vision är att det ska vara en mänsklig rättighet att känna sig trygg och säker. För att du ska få ut maximalt av ditt larmsystem och dess funktionaliteter har vi  tagit fram information och verktyg som hjälper dig att komma i gång och använda ditt system.

Här kan du ladda ner en manual för larmsystemet.
användarmanual

Checklista på hur du kan förbereda dig  inför uppkoppling av larmsystem:

  • Avtalstecknaren ska vara hemma, vid förhinder fyll i fullmakt
  • Skriv ner två kodord som du vill använda vid kontakt med oss
  • Förbered kontaktuppgifter och koder (fyra siffror) till minst två användare
  • Läs igenom allmänna villkor och tjänstevillor
Kom igång med larmsystemet

Vad händer efter uppkoppling av larmsystemet?

När säkerhetsexperten kopplat upp larmet kan du börja använda det.
För att fullfölja uppkopplingen av larmet behöver du:

Mina SidorMina Sidor

Verifiera uppkopplingen av larmet.

Verisure AppVerisure App

Styr ditt hem direkt i mobilen.

Testa larmetTesta larmet

Lär dig hur man larmar av och på.

Gudie för hur du larmar av och på

Guide för Verisure App
Guide för larmpanelen
Guide för Versiure Fjärrkontroll

Vad händer när larmet går?

Vid verifierat skarpt inbrott eller verifierad brand förmedlas larmet omedelbart till polis eller räddningstjänst.

Larmet går
Larmcentralen agerar
Väktare rycker ut

Använd larmet dygnet runt

Med Verisure App är det enkelt att styra hemmet med mobilen var du än befinner dig. Har du koll på alla funktioner som går att använda?​

  • Kolla status på larmet
  • Larma av och på
  • Push-meddelanden i mobilen
  • Styr elektronik på distans
  • Skicka kontaktlarm
  • Schemalägg händelser

Skalskydd

Skalskyddet ger dig en extra trygghet när någon är hemma, när du ligger och sover eller när du vet att barnen är hemma själva efter skolan.​

Med skalskyddet kan du skydda husets yttre skal när du är hemma. Hit räknas framförallt dörrar och fönster som förses med vibrationsdetektorer. Läs mer om skalskydd

Med skalskydd menas att du kan larma vissa valda delar av ditt system. Det vanligaste är att man har ett antal vibrationsdetektorer på entré- och balkongdörrar samt fönster på markplan, som du sedan larmar på medan du själv är hemma.​ ​

Beroende på hemmets planlösning kan även kameradetektorer ingå i skalskyddet. På så sätt får du ett larmat "skal" runt om dig. Många tycker detta är en trygghet, framför allt på natten, om man är ensam hemma eller bor lite enskilt. Du väljer enkelt själv vilka komponenter som ska ingå i skalskyddet på Mina Sidor/Inställningar.

 

SCHEMALÄGG DITT SKALSKYDD FÖR EN SMIDIGARE VARDAG​

Skalskyddet ger dig en extra trygghet när du är hemma. För att göra vardagen smidigare vill vi tipsa dig om schemaläggning av skalskydd. Matcha dina rutiner med Verisure Smart så slipper du fundera över om skalskyddet är aktiverat.​ ​

För att schemalägga skalskyddet loggar du in på Mina Sidor eller i Verisure App, klicka sedan på: Automatisering -> Schemaläggning -> skapa

Skalskyddsinställningar​

Vi har skapat en guide för att visa hur du justerar skalskyddet. Här kan du välja vilka komponenter som ska ingå i skalskyddet.
till guiden

 

Verisure Guardian

En tjänst vi tagit fram för dig med ett Verisure larmsystem och lanserat under 2020. Brottsförebyggande rådets statistik visar att alltfler känner otrygghet när man rör sig utanför hemmet samtidigt som vi har sett en stor efterfrågan för den här typen av tjänst från dig som kund. Verisure Guardian, ditt kontakt larm i din mobil låter dig ta med tryggheten över allt. Se till att alla i hemmet aktiverar Verisure Guardian i mobilen, så att vår hjälp finns tillgänglig för den som behöver. Läs mer här 

Se videos om hur Verisure Guardian fungerar här:

https://www.youtube.com/watch?v=nx5jxZctr3c
https://www.youtube.com/watch?v=tQooWikjdrg​
https://www.youtube.com/watch?v=SmV0OLWm5qc​ ​

Aktivera Verisure Guardian

Verisure Guardian finns tillgänglig i Verisure App. Du aktiverar enkelt tjänsten genom att följa onboardingflödet som dyker upp när du startar appen.

Om du inte aktiverar tjänsten direkt kan du välja att göra det i ett senare skede genom att klicka på:
Mer > Komponenter och funktioner > Verisure Guardian

Skapa en widget för tjänsten

För att ha tjänsten tillgänglig när behovet uppstår rekommenderar vi att du skapar en widget för Verisure Guardian

Widget för iOS

  • Svep till höger på hemskärmen, scrolla längst ner och välj Ändra.
  • Leta efter Verisure Guardians widget och välj Lägg till.
  • Tryck och håll ner fingret på widgeten för att dra den på plats. Nu kan du börja använda tjänsten.

Widget för Android

  • Tryck (långt tryck) på valfri tom plats på skärmen
  • Välj widgets från menyn och sök efter Verisure.
  • Markera aktuell widget eller ge den ett längre tryck för att dra den till en tom plats på hemskärmen.
  • När du blir anmodad, välj alternativet för Verisure Guardian. Sedan kan du börja använda tjänsten när du känner dig redo.

Vanliga frågor om Verisure Guardian

Vad händer när jag skickar ett kontaktlarm via Verisure SOS?

Din platsinformation, tillsammans med kontaktuppgifter skickas till larmcentralen så att vi kan kontakta dig. Är händelsen en verifierad kritisk situation kan vi vidareförmedla till 112 eller kontakta dina kontaktpersoner.

Kan jag aktivera Verisure Guardian och ta med mig tryggheten överallt?​

För att se om du har möjlighet att aktivera Verisure Guardian i din Verisure App, logga in på Mina Sidor och titta under Konto och avtalsinformation/Mina tjänster. Om Verisure Guardian ligger med under ”Mina tjänster” kan du enkelt aktivera den direkt i din App. Hittar du inte Verisure Guardian under ”Mina tjänster”? Kontakta vår kundtjänst på 020-7 24 365 så kan vi ta reda på varför. En förutsättning för att kunna aktivera Verisure Guardian är att du har laddat ner Verisure App. Har du inte redan aktiverat Verisure App? Gör det nu!

Hur och med vem delas min platsinformation?​

Din platsinformation delas enbart med Verisures larmcentral när Verisure Guardian är aktiv. GPS data skickas när du aktiverar ett Verisure SOS larm eller under tiden Check on me är aktiv. Inga andra personer i ditt hushåll kan ta del av din platsinformation.

Kan jag använda Verisure Guardian om jag inte delar min platsinformation?​

Om du inte delar din platsinformation kan du fortfarande skicka kontaktlarm via Verisure SOS och använda Check on me, men larmcentralen kommer inte ta emot viktig information om din position vid larm vilket kan påverka vår möjlighet att assistera dig i en kritisk situation. Vi rekommenderar att du låter Verisure App ta del av din platsinformation för att få bästa innehåll i tjänsten.

Skickar ni väktare vid larm via Verisure Guardian?​

Om du befinner dig i hemmet när du larmar via Verisure Guardian är vår åtgärd densamma som om du skickat larmet via någon av våra fysiska komponenter och väktare skickas vid en verifierad händelse. Befinner du dig på annan plats skickar vi inte en väktare men kan vid en verifierad händelse, och om behov finns, vidareförmedla till räddningstjänsten och/eller kontakta dina kontaktpersoner.

När ska jag ringa 112 istället för att använda Verisure Guardian?​

Om du befinner dig i en nödsituation eller livshotande tillstånd ska du Alltid ringa 112. Är du det minsta osäker är det alltid bäst att ringa 112.​ Vi ersätter inte på något sätt SOS Alarms viktiga samhällsfunktion och när du befinner dig i nödsituation ska du alltid ringa 112.

Går det att använda Verisure Guardian även om jag inte har täckning?​

Tjänsten fungerar bara om du har internettäckning. Om du trycker på knappen när du inte har täckning får du en notifiering om att det inte går att skicka signalen. Vad händer om jag tappar täckningen under tiden SOS-timern är aktiv? Om du tappar internetuppkopplingen under tiden som SOS-timern är igång så kommer larmcentralen att ta emot din senaste position och när du får tillbaka uppkopplingen kommer din position att uppdateras igen.

Hur vet jag att larmsystemet fungerar?

Varje enskild larmkomponent funktionstestas automatiskt vid flera tillfällen dagligen. Om något i systemet skulle indikera att ett fel föreligger blir vi och du som kund informerad om detta för att åtgärder ska kunna vidtas omgående.

Våra larmkomponenter är godkända och certifierade enligt europeisk standard (EN 50131 för inbrottslarm och EN 14604 för rökdetektorer).

Vill du testa ditt larmsystem?

Förberedelse inför test av larmsystem:

  • Börja med att lägga dina komponenter i renoveringsläge. När komponenterna är kopplade till renoveringsläge går det inga skarpa larm till larmcentralen. Däremot kan du se alla händelser i händelseloggen.​
  • Renoveringsläget används för att koppla ifrån komponenterna när det är dags för renovering, batteribyte eller om du som kund vill testa inbrottslarmets funktion.​
  • Du kan aktivera renoveringsläget på både Mina Sidor och i  Verisure App.
  • Logga in på Mina Sidor/i Verisure App
  • Välj 'Gör det själv'Renovera och följ instruktionerna
  • I processen anger du ett preliminärt slutdatum. Slutdatumet genererar en påminnelse så att du inte glömmer att lägga tillbaka komponenterna i skarpt larmläge efter utfört test. Aktivera skarpt läge via Mina Sidor eller Verisure App. Via renoveringsguiden du använde inför larmtestet.​ ​

Om du ska utföra testet idag anger du morgondagens datum som slutdatum. Så fort du är klar med larmtestet går du in på Mina Sidor/Verisure App och klickar på ''slutför renovering'' för att direkt sätta larmet i skarpt läge igen.

Larmtest steg för steg

  1. Gör en checklista över alla dina fönster/dörrar och rörelse-/kameradetektorer
  2. Sätt dina komponenter i renoveringsläge
  3. Ta med dig checklistan, ett par hörselskydd och en timer. Larma på och gå ut ur bostaden
  4. Sätt en timer på minst 5 minuter och vänta – så du är säker att utpasseringstiden tickat ner och alla komonenter aktiverats innan du går in igen​
  5. Sätt på dig hörselskydd och gå in igen. Trigga samtliga komponenter på din checklista. Öppna larmade dörrar/fönster, rör dig framför rörelsedetektorer och kameror. Larma av när du är klar​
  6. Kontrollera att alla dina komponenter löst ut som de ska på Mina Sidor eller i Verisure App under historik
  7. Avsluta renoveringsläge på Mina Sidor eller i Verisure App

Användare och rättighetsnivåer

Systemansvarig är den första personen i hushållet som skapade ett Mina Sidor-konto. Rättighetsnivån innebär full tillgång till larmsystemet i Verisure App och på Mina Sidor. Den som är systemansvarig tilldelar övriga användare rättighet till larmsystemet.

Det finns tre olika profiler när du bjuder in eller skapar en användare. Administratör, Begränsad användare och Minimum användare. Alla tre har olika åtkomstnivåer.

-En Administratör har full åtkomst till systemet. De har samma rättighetsnivå som en systemansvarig med undantag för några små inställningar för notifieringar.​

-En Begränsad användare kan använda systemet, men kan inte göra några större ändringar. De kan till exempel larma på/av, låsa/låsa upp och slå på/av Smart Plugs. Men de kan inte skapa händelser med Verisure Smart, Smarta knappar eller aktivera påminnelser. De kan inte heller installera komponenter eller köpa något i webshopen.

-En Minimum användare har enbart läsrättigheter. De kan se larmstatus, men inte ändra eller lägga till någonting. De kan inte larma på/av och de kan inte heller slå på eller av Smart Plugs.

Lägg till användarkod och larmbrickor

Vi har skapat denna guide för att visa hur du lägger till en användarkod eller larmbricka.
Till guiden

Lägg till användare

Behöver någon i hushållet eller en bekant tillgång till larmsystemet? Denna guide visar hur du lägger till nya användare.
Till guiden

Vanliga frågor​ För att komma igång med larmsystemet

Var hittar jag en manual för mitt system?​

Har du ett Verisure-system så hittar du den här. För övriga system, kontakta kundtjänst.

Hur ändrar jag telefonnummer till kontaktpersoner?

​För att ändra nummer på en kontaktperson behöver du börja med att logga in på ditt Mina Sidor. Väl inne på Mina Sidor klickar du på “Användare”.

Välj den användare du vill uppdatera telefonnumret på > ändra nummer > spara. Om kontaktpersonen är administratör/begränsad användare/minimumanvändare behöver användaren logga in på sitt eget Mina Sidor-konto och klicka på knappen “Konto” för att uppdatera sina uppgifter.

Hur ändrar jag ordningen på kontaktpersonerna? ​

För att ändra ordning på dina kontaktpersoner loggar du in på Mina Sidor, klickar på “Användare” och “Ändra ordning”. Om du inte kan flytta på önskad användare beror detta på att du inte valt att användaren ska kontaktas i händelse av t.ex. ett utlöst larm.

Börja då med att klicka på användaren, markera personen som kontaktperson under fliken “Larmkontakt”, tryck sedan på spara och sedan “Ändra ordning”.

Mitt husdjur löser ut larmet, hur justerar jag inställningarna? ​

Du kan minska känsligheten för en eller flera kameror så att ditt djur kan röra sig fritt i bostaden utan att larmet löser ut. Ta del av vår guide för hur du gör här.

Under "ljud" kan du anpassa volymen från sirén och manöverpanel för att djuren inte ska ta skada.

Jag har justerat husdjursinställningarna men larmet löser ut ändå, vad ska jag göra?​

För att undvika att ditt husdjur råkar aktivera larmet när det rör sig är vår rekommendation att ett husdjur bör väga max 15 kg. Har du flera husdjur bör den totala vikten inte överstiga 20 kg. Skulle viktgränsen överskridas kan du med fördel larma enbart skalskyddet när djuren är hemma. Under förutsättningarna att inga rörelse- eller kameradetektorer ingår i skalskyddet larmas enbart dörrar och förnster så att djuret kan röra sig fritt inomhus.

Min robotdammsugare löser ut larmet, vad gör jag?​

Du kan minska känsligheten genom att justera inställningarna, använd dig av samma guide som för husdjursinställningar. Ta del av vår guide för hur du gör här.

Vanliga frågor om brandlarmet

Vad händer när larmet går?​

Vid verifierad brand förmedlas larmet omedelbart till polis eller räddningstjänst.

Hur tystar jag ett oavsiktligt brandlarm?​

För att tysta larmpanel och sirén så behöver du larma av. För att tysta de sammankopplade rökdetektorerna behöver du vänta tills luften är fri från rök. ​ Tryck in knappen på den rökdetektorn som känt av röken, då tystar samtliga rökdetektorer. Om du trycker in knappen på en av de rökdetektorer som inte upptäckt röken slutar alla detektorer att larma utom den som upptäckte röken. Detta gör det lättare att lokalisera rökorsaken.

Hur verifierar Verisure ett brandlarm?​

Larmhantering handlar om detektering, verifiering och åtgärd. Vi hanterar mängder av larm varje dag och majoriteten av dessa är falsklarm. När brandlarmet går vill vi verifiera vad som händer genom att ta en bild eller en videosekvens med kameran för att kunna bekräfta om det är ett skarpt eller falskt larm. Vi kan även koppla upp oss mot röstenheten i bostaden för att prata med boende och därmed verifiera den första larmsignalen. Lyckas vi inte verifiera larmet med hjälp av larmsystemet eller genom kontakt med kunden skickar vi alltid väktare till platsen.

Ringer ni alltid brandkåren när ni får ett brandlarm?​

Vi släpper aldrig ett brandlarm förrän vi är säkra på orsaken till det. Våra larmoperatörer är mycket väl tränade att verifiera larm snabbt och kontakta räddningstjänst vid behov. När larmet väl är verifierat informerar vi SOS Alarm som då har den information som de kräver av oss för att kunna skicka brandkåren.​ Vi har ett nära samarbete med SOS Alarm och vi agerar helt i enlighet med deras instruktioner – som innebär att vi alltid måste kunna verifiera brand på platsen för att de ska skicka brandkåren.​

För att verifiera ett brandlarm där vi inte ser något på kameran, kontaktar vi kunden i hemmet via röstenheten. Om ingen är hemma kontaktar vi kunden på telefon och om de inte svarar där kontaktar vi andra personer som är angivna på kundens kontaktlista. Får vi ingen kontakt skickar vi alltid väktare till platsen.