Mina sidor

Vid installation av larmsystemet skapades ett Mina Sidor konto till dig. På Mina Sidor kan du göra inställningar för systemet och uppdatera kontaktuppgifter.

Vi rekommenderar att du i samband med installationen även ser till att ladda ner Verisure App så att du på ett enkelt och säkert sätt kan hålla koll på hemmet direkt i mobilen.

Vi rekommenderar att alla har ett eget Mina Sidor konto. Det underlättar inloggningsprocessen med tvåstegsverifiering, och vi får rätt uppgifter om du påkallar hjälp via till exempel Verisure Guardian. Kontrollera om du har ett konto för Mina Sidor genom att skriva in din mailadress (nuvarande eller tidigare) och begär ett nytt lösenord.

Verisure App - LADDA NER GRATIS

App Store Google Play
Mina Sidor

Kontoinställningar

Behöver du uppdatera din mailadress, telefonnummer eller namn? Denna guide visar hur du gör.
till guiden​

Byt kodord

Ta del av denna guide om du behöver hjälp att uppdatera ditt eller Verisures kodord.
till guiden​

Byt lösenord

Vi har skapat en guide för hur du byter lösenord till ditt konto.
till guiden​

Vanliga frågor om Mina Sidor

Betalar jag för SMS:en som skickas i verifieringsprocessen?​

Nej, kostnaden för SMS står Verisure för.

Jag har skapat ett Mina Sidor-konto men får inte tillgång till mitt larmsystem?​

För att få tillgång till ett larmsystem behöver systemansvarig eller en administratör logga in på sitt Mina Sidor-konto och tilldela dig rättighet till larmsystemet. Se instruktion för att tilldela rättighet här

Ibland får jag verifieringskod via sms och ibland via mail, hur kommer det sig?​

När mängden sms har överstigit en given mängd går verifieringskoden över till att skickas via epost, av kostnadsskäl. För enkelhetens skull rekommenderar vi att du anger de enheter du ofta använder som tillförlitliga.

Hur uppdaterar jag telefonnummer efter aktivering av tvåstegsverifiering?​

Om tvåstegsverifiering aktiverats för ditt konto och fel telefonnummer är angivet, kan du i inloggningsprocessen välja ”Jag har inte fått någon kod” och ange att du önskar koden via e-post istället. När du sedan är inloggad kan du via menyval ”Konto” ändra ditt telefonnummer.

Jag har inte tillgång till min mobil, kan jag ändå logga in?​

Ja, det kan du. Som alternativ till att få engångskod via sms kan du välja att få den via e-post. Välj "Jag fick ingen kod". Så länge du har tillgång till epostkontot för den registrerade epostadressen kan du då logga in. Om du ej heller har tillgång till epostadressen, avvakta tills du har åtkomst till din mobil. I det fall både mobilnummer och e-postadress upphört permanent, kontakta kundtjänst.

Hur skapar jag egna Mina Sidor-konton för mina användare?​

Här är en guide för hur du lägger till/bjuder in användare.

Mitt konto låstes när jag försökte logga in, varför?

​ Om ditt konto låses beror det på att du upprepade gånger har angett fel användarnamn/lösenord eller att du inte har kommit hela vägen i tvåstegsverifieringsprocessen trots upprepade försök. Avvakta 15 minuter och försök igen. Låsningen av konton vid flertalet felaktiga försök har vi för att hindra cyberattacker.

Jag begärde en engångskod, men har inte fått den. Varför?​

Om du begärde koden via SMS kan det bero på att du har fel mobilnummer registrerat, att du använder dig av ett delat konto där någon annans mobilnummer/epost mottagit engångskoden eller att det finns störningar i nätet hos din SMS-leverantör. Som alternativ kan du begära engångskoden via e-post. Säkerställ då att du har tillgång till det mailkonto som finns registrerat och glöm inte att titta i inboxen för "skräpmail" där det kan hamna. Om inget av ovan hjälper, kontakta kundtjänst på 020-724365

Var ser jag enklast vilket telefonnummer och vilken mailadress jag har registrerad?​

Du ser vilka uppgifter du har under menyn ”Konto och tjänsteinformation” / ”Konto och avtalsinformation”, följt av ”Konto” på Mina sidor/i Verisure App.

Hur gör jag när jag har glömt mitt lösenord?​

Har du glömt ditt lösenord till Mina Sidor kan du ändra till ett nytt via fliken “Glömt lösenord” på @Mina Sidor eller via startsidan (i utloggat läge) i Verisure App.

Hur vet jag om vi har separata Mina Sidor-konton?​

Ni har separata konton om ni var och en loggar in med era egna användaruppgifter.

Verisure App

Kom igång med Verisure App

Vi rekommenderar att du laddar ner Verisure App så du kan ha koll på hemmet direkt i mobilen.

Du loggar in i appen med dina användaruppgifter för Mina sidor. Inne i appen kan du justera inställningarna och välja kategorier för vilka pushnotifieringar som ska skickas till din mobil när det händer något i larmsystemet. Till exempel kan du få en notis varje gång någon larmar av eller på systemet.​ ​Här kan du läsa mer om Verisure App och alla funktioner

Verisure App finns tillgänglig för iOS och Android. Du laddar ner appen från App Store eller Google Play.​

Verisure App - LADDA NER GRATIS

App Store Google Play

Guider för inställningar i Verisure App

 

Pushnotifieringar: Iphone

Får du inga pushnotiser behöver du kontrollera dina inställningar. Ta hjälp av vår guide för att ställa in pushnotiser.
till guiden

 

Pushnotifieringar: Android

Får du inga pushnotiser behöver du kontrollera dina inställningar. Ta hjälp av vår guide för att ställa in pushnotiser.
till guiden

Automatisering

Automatisering och schemaläggning

Via Mina Sidor eller Verisure App kommer du åt funktionen Automatisering, där du kan konfigurera flera av larmsystemets komponenter för att underlätta din vardag. Här har du möjlighet att schemalägga händelser i larmsystemet, lägga till Smarta knappar, få påminnelser om larmet och ställa in semesterläge.

Med schemaläggning av händelser får du en smidigare vardag. Här kan du styra larmsystemet efter angivet klockslag eller soluppgång. Schemalägg händelser för:

  • På/avlarmning
  • Belysningen
  • Stand-by apparater
  • Aktivering av skalskydd

Följ guiden för att lära dig hur du schemalägger komponenter.
till guiden 

Ställ in Smarta knappar

Smarta knappar samlar flera händelser i en Smart knapp. Med ett enda klick kan du släcka alla lampor och aktivera skalskyddet. Kopplar du även ihop väckarklockan med dina Smarta knappar kan du se till att lampan och tv:n sätts på under tiden du snoozar på morgonen.​

​Så ställer du in Smarta knappar på Mina Sidor eller i Verisure App:​
Mer > Automatisering > Smarta knappar > Skapa.​ ​

Smarta knappar förutsätter att ditt system kommunicerar via bredband och den Smarta väckarklockan fungerar bara när du är inloggad i Verisure App.

Ställ in påminnelser

Om du har försovit dig eller är stressad till ett möte kanske du glömmer att larma på innan du lämnar hemmet. Med funktionen påminnelse får du hjälp att komma ihåg det viktigaste. Ställ in att du vill få en notis om larmet inte är aktiverat vid ett visst klockslag. ​

Atkivera påminnelse genom att logga in på Mina sidor eller i Verisure App:
mer > Automatisering > Påminnelse

Aktivera semesterläge

När du ska på semester rekommenderar vi att du aktiverar semesterläge för en ökad trygghet. Med semesterläge aktiverat får du ditt hem att se bebott ut när du är borta genom olika smarta inställningar.

Du kan bland annat aktivera tillfälliga kontaktpersoner under tiden du är bortrest, låta Smart Plugs styra belysningen på slumpmässiga tider och ta bort eventuell husdjursanpassning. Du meddelas via SMS när semesterläge aktiveras samt när slutdatum passerat och larmet återgår till det normala.

Om du ska resa bort rekommenderar vi att aktivera semesterläge. Följ guiden för hur du aktiverar funktionen via Mina Sidor.
Till guiden

@home kan du ha koll på vem som är hemma direkt i mobilen

Ställ in @Home

Med @home kan du ha koll på vem som är hemma direkt i mobilen via Verisure App eller på Mina Sidor.

För att dela sin plats med övriga i familjen behöver alla användare ett eget Mina Sidor-konto. Vid händelse av larm kan informationen även användas av larmoperatören.

Så aktiverar du @home

För att funktionen ska fungera behöver telefonen vara kopplad till Wi-Fi och platstjänsten aktiverad för appen.

Funktionen aktiveras i Verisure App: Mer > Användare > @home

Den första användaren i hushållet som aktiverar @home behöver verifiera hemadressen på en karta. Dra kartan så att markören visar rätt plats.

@Home visar inte korrekt status

Om statusen inte stämmer för en användare kan du kontrollera det genom att bocka av följande fält:

-Se till att den berörda användaren har en rättighetsnivå som innefattar ett eget inloggningskonto: Gå till användare på Mina Sidor eller i Verisure App > Användarens namn > Rättighetsnivå​

-Kontrollera att den berörda användaren klickat på inbjudningslänken som skickats via mail och tackat ja.

-Säkerställ att användaren har loggat in med sitt personliga inlogg i appen.

-Kolla över att platstjänster är aktiverade i telefonen, appen måste alltid ha åtkomst till GPS funktionen.

-Se över datatrafiken, om mobilsurfen är slut kan funktionen sluta fungera.

-Gå till Mer > Användare > @home för att kolla så att kartan visar rätt plats. Stämmer det inte kan systemägaren justera platsen under sitt konto.

Obs! Din enhets batterisparfunktion, Smart Manager (Android) och automatiska uppdateringar av appar (iOS) kan stänga av platstjänsten och därmed inaktivera @home. Se över din konfiguration för energibesparing under telefonens inställningar.

Har du fortfarande problem med att @Home visar fel status trots att du följt stegen ovan, kontakta vår kundtjänst på 020 – 7 24 365.

Vanliga frågor om verisure app

Kostar Verisure App något?​

Nej, det kostar inget att ladda ner Verisure App. Däremot kan vissa funktioner inte användas utan att köpa till en tjänst. Om ditt system inte är inkloppat på bredband behöver du till exempel köpa SMS för att kunna fjärrstyra systemet med appen.

Hur uppdaterar jag Verisure App?​

För att inte gå miste om nya funktioner i appen är det viktigt att du har senaste mjukvaran för larmsystemet (denna finner du under “Mer” -> “Uppdatera mjukvara” i appen) samt senaste appversionen som du finner i App Store (för iPhone) eller Google Play-butiken (för Android). Vid släpp av ny funktion får du upp en informationsruta om detta när du öppnar appen.

Vad är Påminnelser?​

Genom att skapa påminnelser kan du till exempel bli meddelad om du glömt att larma på eller stänga fönstret. Välj mellan att bli påmind ett visst klockslag eller med hjälp av en timer.​ Välj Påminnelser i appens meny och gör dina val så är du snart igång. Du kan när som helst ändra en aktiv påminnelse genom att trycka på den. Påminnelser fungerar utan bredband till din huvudenhet.

Hur fungerar Touch ID?

Med Touch ID kan du styra larmet och ditt smarta lås med ditt fingeravtryck istället för användarkod. Det fungerar som vanligt men där du normalt trycker in din användarkod blir du istället ombedd att verifiera med fingeravtryck. Har du ett Yale Doorman-lås kopplat till Verisure App kan du även låsa och låsa upp med hjälp av Touch ID.​

Du kan använda Touch ID på en enhet per användarkonto. Om flera användare vill använda Touch ID på olika enheter, skapa separata användarkonton för detta. Behörighetsnivån för en användare med Touch ID måste vara “administratör”. Nu finns även FaceID på iOS och Biometrics på Android.

Kan jag ha Verisure App i min Smart klocka?

Om klockans inställningar tillåter Verisure App så kommer den automatiskt dyka upp i klockan när du laddar ner appen. Androidanvändare behöver en klocka som använder sig av operativsystemet Wear OS. Iphoneanvändare behöver aktivera alternativet "Visa App på Apple Watch" för att appen ska fungera.

Hur växlar jag mellan olika larmsystem i min Smart klocka?

Androidanvändare:
Öppna Verisure App i klockan > bläddra längst ner > klicka på välj system.​

Iphoneanvändare:
Öppna Verisure App i klockan > klicka på skärmen (Force Touch) tills klockan vibrerar > välj larmsystemet du vill visa.

Tvåstegsverifiering

Tvåstegsverifiering och inloggning​

Tvåstegsverifiering är en beprövad metod för att öka säkerheten vid användandet av digitala verktyg, i vårt fall Mina Sidor och Verisure App.

Genom att du vid inloggning behöver använda både något du vet (dina användaruppgifter) och något du har (t ex mobiltelefon) minskar möjligheten för att någon olovligen får åtkomst till dina uppgifter.​ ​ 

All den funktionalitet du har tillgång till när du har loggat in skyddas av ytterligare en nivå av säkerhet. Du kommer även fortsättningsvis behöva använda din larmkod vid av- och pålarmning, och vid ändring av känsliga detaljer/inställningar kommer vi som tidigare att kräva verifiering med sms-kod.

Så funkar tvåstegsverifiering

Alla nya inloggningsförsök till Mina Sidor, Verisure App och webbshopen säkras med tvåstegsverifiering. Vi har skapat en guide som visar hur det fungerar.
till guiden

Vanliga frågor om tvåstegsverifiering

Kan jag välja bort tvåstegsverifiering?​

Ja, men det är ingenting vi rekommenderar. Om du väljer bort tvåstegsverifiering gör du det för hela kontot, d.v.s. för samtliga enheter du använder för Mina sidor och/eller Verisure App. Om du känner dig trygg med att fortsättningsvis använda dig av endast användarnamn och lösenord kan du välja bort tvåstegsverifiering under menyn Konto/Inloggningsuppgifter och valet Avaktivera tvåstegsverifiering på Mina Sidor. Du behöver logga in en gång med tvåstegsverifiering för att se detta alternativ.

Om jag väljer bort tvåstegsverifiering nu, kan jag aktivera den vid ett senare tillfälle?​

Ja, det kan du. Gå in på Inloggningsuppgifter under menyn för Konto > Aktivera tvåstegsverifering.

Jag påbörjade en inloggning med tvåstegsverifiering, men fick börja om efter en stund. Varför?​

Av säkerhetsskäl har vi satt en gräns om 5 minuter för varje steg i processen. Detta innebär att om du spenderar mer än fem minuter innan du slutför något steg och går vidare, kommer du att behöva börja om från början. En omstart räknas som ett nytt inloggningsförsök, och om du misslyckas tre gånger kommer ditt konto att låsas under 15 minuter.

Behöver jag ange en engångskod varje gång jag loggar in, även om jag alltid använder mig av samma enhet (mobiltelefon, surfplatta, dator)?​

För inlogg på Mina Sidor och Verisure App kan du ange en enhet du loggar in från som tillförlitlig, och detta är något vi rekommenderar för enheter du använder ofta. Du får frågan om att spara enheten som tillförlitlig vid ditt första inloggningstillfälle. Genom att göra detta krävs inte tvåstegsverifiering vid din nästa inloggning från denna enhet.

Du kan alltid justera dina inställningar för tillförlitliga enheter under menyn Konto/Inloggningsuppgifter på Mina sidor.

Vid vilka tillfällen behöver jag logga in till Verisure App med tvåstegsverifiering på nytt?​

För Verisure App tillämpar vi aktivitetsbaserade sessioner. Detta innebär att så länge du använder appen minst en gång per månad, kommer du att stanna inloggad. Om du inte använder appen på en månad kommer du att bli tillfrågad om att logga in på nytt – med användarnamn och lösenord om enheten du använder är satt som tillförlitlig, i annat fall med användarnamn och lösenord i kombination med sms-kod.

Vad innebär det att jag anger en enhet som "tillförlitlig"?​

När du anger en enhet, t ex en mobiltelefon eller dator, som tillförlitlig betyder det att du vid nästa inloggning inte kommer att behöva ange en engångskod. Om du önskar justera dina inställningar för säkra enheter kan du göra det under menyn Konto > Inloggningsuppgifter när du är inloggad.