LARMCENTRALEN FINNS
PÅ PLATS DYGNET RUNT

Bemannad larmcentral dygnet runt, året om

VERISURE LARMCENTRAL

Vår larmcentral är hjärtat i hela vår verksamhet. Den är Nordens största och bemannas av specialutbildade larmoperatörer dygnet runt, året om.

Vi på Verisure är människor som skyddar människor. Varje dag ökar vi tryggheten för 1,5 miljoner människor i Sverige. På vår larmcentral finns över 200 erfarna och specialutbildade larmoperatörer på plats dygnet runt, året om, redo att agera om något skulle hända våra kunder eller deras hem.

Våra larmoperatörer är experter på att tolka och verifiera larmorsaker för att snabbt kunna sätta in rätt åtgärd, som att tillkalla räddningstjänst och polis eller avfärda ett eventuellt falsklarm. Oavsett vad som händer kan du lita på att vi finns här för dig och att ditt hem är säkert när du är kund hos oss.

Läs mer om våra larm och hur du blir kund hos oss här.

Räkna ut pris på hemlarm

Antal kunder

KUNDER

Antal anställda

ANSTÄLLDA

Larmincidenter per år

Larmincidenter/år

Hemlarm uppkopplat till larmcentral

VAD ÄR EN LARMCENTRAL?

En larmcentral är ett kontor eller en byggnad som är bemannad av larmoperatörer vars uppgift är att hantera larmärenden. Ett larmärende kan exempelvis vara att verifiera ett inbrott med hjälp av kameraövervakning och skicka väktare och tillkalla polis, eller tillkalla räddningstjänst till en adress där flera rökdetektorer gett utslag. Verisures larmcentral är bemannad dygnet runt, året om.

På en larmcentral finns även mycket av den tekniska utrustningen som behövs för att bevaka uppkopplade larm. Därför är de ofta hårt bevakade med många säkerhetssystem för att obehöriga inte ska kunna ta sig in. Verisures larmcentral har även reservkraft att växla över till ifall ett strömavbrott skulle inträffa.

Verisure är en auktoriserad larmcentral. Auktorisationen utfärdas av Länsstyrelsen och är ett krav för att få bedriva larmcentral. Det innebär även att vi måste vara certifierade enligt tre olika standards som reglerar två olika områden – säkerhet och kvalitet. Dessa standards utfärdas av SBSC (Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering).

Se våra certifikat längre ner.

Räkna ut pris på hemlarm

”UTAN LARMET HADE JAG INTE ÖVERLEVT”

Jan sover gott på övervåningen i villan på Kvinnebyvägen i Linköping. Halv tre på natten vaknar han med ett ryck av att brandlarmet löser ut.

 LÄS MER I VÅR BLOGG

NÄR MARDRÖMMEN BLIR VERKLIGHET

Sent på kvällen den 1 oktober hamnade Thomas och Caroline mitt i varje förälders värsta mardröm. De ville dela med sig av upplevelsen, här är deras berättelse.

LÄS MER I VÅR BLOGG

LARMCENTRALEN - ETT KNAPPTRYCK BORT

När Gunnar drabbades av blodsockerfall hade det kunnat gå riktigt illa. Gunnar berättar med egna ord vad som hände.
LÄS MER I VÅR BLOGG

Larmcentralen kan tillkalla väktare vid larm

VÅR LARMCENTRAL VID INBROTT

Med ett hemlarm från Verisure har vår larmcentral flera verktyg för att upptäcka, verifiera och avbryta inbrottet.

Många av våra produkter är framtagna av oss själva och är unika på marknaden. De är alltid sammankopplade med huvudenheten som i sin tur skickar en signal till vår larmcentral vid ett inbrottslarm. Det här gör att våra larmoperatörer har flertalet verktyg att jobba med vid ett skarpt ärende.

I hemlarmets skalskydd finns våra vibrationsdetektorer som reagerar direkt när inbrottsförsöket startar, istället för när dörren eller fönstret brutits upp som med vanliga magnetdetektorer. Samtidigt som larmet går får larmcentralen en signal och kan därmed upptäcka inbrottet innan det skett och vidta åtgärder.

Med våra videodetektorer och unika röstenhet kan larmcentralen se, höra och prata med tjuven om inbrottet fortsätter. De kan på så sätt verifiera att ett inbrott pågår, tillkalla polis och säga åt tjuven att lämna bostaden.

Om tjuven trots uppmaningarna inte lämnar bostaden kan larmoperatören som hanterar larmärendet aktivera ZeroVision®. Det är en rökgenerator som snabbt fyller utrymmet med en tjock rök som tvingar ut tjuven ur bostaden. Man kan inte stjäla det man inte kan se!

Larmcentralen agerar snabbt vid brandlarmbbt vid

VÅR LARMCENTRAL VID BRAND

Vid en brand är varje sekund dyrbar. När brandlarmet går varnar våra rökdetektorer varandra, vår larmcentral, din mobil och de som befinner sig i hemmet. 

Sammankopplade rökdetektorer som pratar räddar liv. Därför är våra rökdetektorer på Verisure alltid sammankopplade och professionellt övervakade av vår larmcentral, dygnet runt.

Om en rökdetektor känner av rök aktiveras även alla andra rökdetektorer i larmsystemet. Alla varnar med både larmsignal och med talade meddelanden som säger ”Varning brand!” eller ”Varning brand i annat rum!”. Det här gör att alla som befinner sig i bostaden väcks och/eller blir medvetna om branden.

Vid ett brandlarm meddelas vår larmcentral direkt och de kan verifiera branden på flera olika sätt. Exempelvis kan en länkad videodetektor skicka bilder och videos till larmcentralen, och om mer än en rökdetektor känner av rök tillkallas räddningstjänsten omgående även om ingen är hemma.

Räkna ut pris på hemlarm

Ring 020-26 26 00 för kostnadsfri rådgivning

Eller lämna dina uppgifter så ringer vi dig. Om du är befintlig kund, ring 020-7 24 365.

Genom att klicka på knappen accepterar du vår integritets- och webbplatspolicy

SSF 136 – Certifierad Larmcentral
SSF 136 – Certifierad Larmcentral

Det här certifikatet är ett krav för få bedriva larmcentral, som beskrivs i bevakningslagen (FAP 573-1). Den innehåller krav på hur larmcentralen ska vara utrustad gällande interna larm, reservkraft, kontroller och uppföljning av utrustning, riskanalys, larmhantering och verksamhetsledning.

SSF 1101 – Cybersäkerhet bas
SSF 1101 – Cybersäkerhet bas

Det här är ett krav sedan april 2019 som SSF 136 ställer. Normen anger vad små och medelstora företag behöver göra för att skaffa sig en fungerande och grundläggande IT-säkerhet. Exempelvis starka lösenord, virusskydd, brandvägg, krav på mjukvaror och applikationer, samt e-learning i grundläggande informationssäkerhet (DISA-utbildning).

ISO 9001 – Kvalitet
ISO 9001 – Kvalitet

I korta drag handlar den här standarden om hur man bedriver ett effektivt kvalitetsarbete för att på så sätt öka kundnöjdheten. Det är en känd internationell kvalitetsstandard som i stort följer PDCA-cykelns systematiska arbetssätt: Plan, Do, Check, Act.

Standarden innehåller dels det strategiska arbetet med omvärldsanalys, intressenter, policies, mål samt att identifiera risker och möjligheter. Här finns även krav på hur man kommunicerar med sina kunder, åtgärdar avvikelser och hanterar kundklagomål.