Vanliga frågor om Yale Doorman

Är Yale Doorman med smart låsmodul ett godkänt lås?

Yale Doorman är godkänd enligt SSF:s (Stöldskyddsföreningen) höga standarder; 3522:1 säkerhetsklass 3. Yale Doorman är certifierad av SBSC (Svenska Brand- och Säkerhetscertifiering AB) och återfinns på SSF's ”Säkerhetsguiden”.

Försäkringsbolagen avser lås godkända av SSF och lås som kan hittas på SSF's Säkerhetsguiden.

Yale Doorman är byggd för det extrema nordiska klimatet och klassificeras IP55 (International Protection Marking). Detta innebär att det är dammskyddat och spolsäkert.

Yale Doorman med smart låsmodul påverkas inte av de säkerhetsbrister som finns i digitala lås med bluetooth-teknik.

Kan jag knyta Yale Doorman digitala lås till mitt larmsystem?

Förutsatt att du har ett Verisure-system som är uppkopplat till ditt bredband, och att låset är minst version 2 kan det knytas ihop med en smart låsmodul som finns att köpa i webbshopen på Mina Sidor.

Om du inte redan har ett Verisure hemlarm köper du istället en smart lås box med microenhet som kopplas in på ditt bredband. Då kan du fjärrstyra låset via Verisure App och Mina Sidor. Observera att Verisures låsmodul inte kan kopplas ihop med något annat larmsystem än Verisure.

Hur integrerar jag Yale Doorman med mitt larmsystem?

För att kunna integrera ditt lås med larmet krävs att du har en Smart låsmodul som är kompatibel med ditt lås och för att kunna fjärrstyra låset krävs internetuppkoppling.

Under dörrhandtaget på låset står låsets version, v2 eller v2n går att integrera. Står det ingenting under handtaget finns det inte stöd för integrering med larmet.

För att integrera låset behöver du installera modulen via Mina Sidor. På modulen står ett serienummer bestående av åtta siffror och bokstäver som ska skrivas in. Gå in på Mina Sidor och välj installera i menyn till vänster på sidan, välj installera komponent och följ instruktionerna.

Larmet kan ha många användare men låset kan ha max nio användare, dvs nio olika koder. För att koderna till låset ska fungera, bocka i rutan Låsanvändare.

Kan jag fjärrstyra flera Yale Doorman-lås samtidigt?

Ja, du kan välja vilka lås som ska låsas/låsas upp via Mina Sidor eller Verisure App. Om du däremot både låser och larmar på hela larmsystemet via låset så låses samtliga lås.

Har låset och mitt system olika användarkoder?

När låset är integrerat med ditt system styrs låset och systemet av samma, 6-siffriga användarkoder, som är unika per användare. Undantaget är om du använder nyckelbricka, den används tillsammans med en 4-siffrig PIN-kod.

Kan jag larma utan att låsa?

Nej, om du larmar så blir det automatiskt låst.

Detta gäller oavsett om du larmar via Mina Sidor/Verisure App eller manöverpanel. Om du larmar via manöverpanel blir det låst efter utpasseringstiden på 45 sekunder.

Yale Doorman koder och brickor

Koder och brickor läggs in via Mina Sidor under ”Användare” i menyn till vänster. Låset har särskilda brickor, de runda färgade larmbrickorna fungerar endast till manöverpanelen, inte till låset. När låset är integrerat blir alla koder till larmet sexsiffriga. Låsbrickorna programmeras in med fyrsiffriga koder.

V2 och V2N-lås har inte samma brickor, V2N är bakåtkompatibelt men V2-brickor passar inte till V2N-låset.

Hur låser jag upp och larmar av med Yale Doorman?

Lås:Tryck på *

Lås och tillkoppla: Tryck och håll in * > 6-siffrig kod > *
eller: Tryck och håll in * > Nyckelbricka > 4-siffrig PIN > *

Lås upp: Nyckelbricka eller Nyckelbricka > 4-siffrig PIN > *

Lås upp och frånkoppla: Tryck på * > 6-siffrig kod > * eller Nyckelbricka > 4-siffrig PIN > *

Se vår snabbguide på Mina Sidor > Manualer > Smart lås

Hur ställer jag in automatisk låsning?

Går att ställa in på Mina Sidor under inställningar i menyn till vänster. Då låses dörren automatiskt efter 2 sekunder när man stängt den. Efter upplåsning låser den sig automatiskt igen efter 10 sekunder.

Vad beror felmeddelande ”misslyckad låsning” på?

Får du felmeddelande ”Misslyckad låsning” är det troligen avstånden till karmen som är fel. Kontrollera att dörren stängts ordentligt, om felet kvarstår bör justering av låset göras.

Jag kan inte låsa upp mitt Yale Doorman lås

Går det inte att låsa upp kan det bero på lågt batteri. Ett 9V-batteri kan hållas mot polerna som finns på utsidan, undertill på låset. Luckan för batterierna sitter på insidan, 4 stycken AA-batterier.

Vart ska du vända dig om du har problem med ditt Yale Doorman?

Verisure kundtjänst kan hjälpa till med felsökning om du köpt låset och fått det installerat av tekniker från Verisure och betalar abonnemang för detta. Ring då Verisures kundtjänst på 020 – 7 24 365

Har du installerat låset själv eller via en låssmed kontaktar du återförsäljare eller låssmed.

« Tillbaka

KONTAKTA OSS

Telefon kundtjänst: 020-7 24 365

Telefon kundtjänst från utlandet: +46 13 31 77 00

Försäljning/information hemlarm: 020-26 26 00

Epost: kundtjanst@verisure.se

Fax: 013-31 77 22

VERISURE SECURITAS DIRECT GROUP

Verisure är en ledande leverantör av professionellt övervakade larm. Vi driver vår verksamhet under varumärket Verisure i de flesta av våra marknader samt Securitas Direct i Spanien och Portugal.

Vi har närmare 3 miljoner kunder i 15 länder i Europa och Latinamerika. Vår affärsmodell integrerar produktutveckling, design och försäljning med installation, service och professionellt övervakad larmtjänst dygnet runt, året om. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är våra kunder bland de mest nöjda i branschen.