Vanliga frågor om systemfunktioner

Varför ser jag inga värden för temperatur och fukt?

Det kan finnas flera orsaker till detta:

  • Systemet eller komponenten är nyinstallerad, det kan ta några timmar innan värden rapporteras
  • Du har inga komponenter som stödjer avläsning av temperatur och relativ luftfuktighet
  • Huvudenheten / minienheten behöver ny mjukvara - gå in under ”Komponenter” på Mina Sidor för att uppdatera

Hur aktiverar jag funktionen dörrklocka?

Du aktiverar dörrklockan på Mina Sidor genom att gå in under ”Inställningar” i huvudmenyn till vänster. Klicka sedan på fältet under ”Ljud”. Under rubriken ”Dörrklocka” väljer du vilka komponenter som ska aktivera funktionen och vilka komponenter som ska avge ljudet. Klicka på ”Spara” och dörrklockan är aktiverad.

Vad är egentligen skalskydd?

Med skalskydd menas att du kan larma vissa valda delar av ditt system. Det vanligaste är att man har ett antal vibrationsdetektorer på entré- och balkongdörrar samt fönster på markplan, som du sedan larmar på medan du själv är hemma.

Beroende på hemmets planlösning kan även kameradetektorer ingå i skalskyddet. På så sätt får du ett larmat "skal" runt om dig. Många tycker detta är en trygghet, framför allt på natten, om man är ensam hemma eller bor lite enskilt. Du väljer enkelt själv vilka komponenter som ska ingå i skalskyddet på Mina Sidor/Inställningar.

Vad innebär kontaktlarm?

Manöverpanelen och trygghetspanelen hjälper dig att få kontakt med larmcentralen vid en akut situation. Larmet skickas direkt till vår larmcentral där en operatör kontaktar hemmet. Om vi inte får något svar kontaktar vi dina kontaktpersoner och skickar väktare.

Kan man ha larmet tillkopplat även om husdjuret är hemma?

Ja, det går bra, men du måste först se till att larmsystemets kameradetektorer är husdjursanpassade. För dig som har ett Verisure-system kan inställningarna för husdjur justeras enkelt på Mina Sidor. Under ”Inställningar” anger du information om husdjur som befinner sig i larmat utrymme. För att undvika att ditt husdjur råkar aktivera inbrottslarmet när det rör sig är vår rekommendation att ett husdjur bör väga max 15 kg. Om du har flera husdjur bör den totala vikten inte överstiga 20 kg.

Om viktgränsen överskrids kan du med fördel larma enbart skalskyddet när djuren är hemma. Under förutsättning att inga rörelse- eller kameradetektorer ingår i skalskyddet larmas enbart dörrar och fönster larmas, och djuret kan då röra sig fritt inomhus.

Under ”Ljud” kan du anpassa volymen från siren och manöverpanel för att djuren inte ska ta skada.

Om du har ett annat system, kontakta kundtjänst på 020-7 24 365 så får du hjälp.

Hur undviker jag att min robotdammsugare utlöser larmet?

Det bästa är att du husdjursanpassar ditt hemlarm via Mina Sidor. Gå till ”Inställningar” och välj Husdjur. Ange att du har en katt som väger 5 kg och ange vilka komponenter som ska anpassas. Om den fortsätter att larma, öka antalet kg tills problemet är löst.

Undvik även att robotdammsugaren stöter emot dörrar med vibrationsdetektorer, annars utlöser larmet oberoende av husdjursanpassning.

« Tillbaka

KONTAKTA OSS

Telefon kundtjänst: 020-7 24 365

Telefon kundtjänst från utlandet: +46 13 31 77 00

Försäljning/information hemlarm: 020-26 26 00

Epost: kundtjanst@verisure.se

Fax: 013-31 77 22

VERISURE SECURITAS DIRECT GROUP

Verisure är en ledande leverantör av professionellt övervakade larm. Vi driver vår verksamhet under varumärket Verisure i de flesta av våra marknader samt Securitas Direct i Spanien och Portugal.

Vi har närmare 3 miljoner kunder i 15 länder i Europa och Latinamerika. Vår affärsmodell integrerar produktutveckling, design och försäljning med installation, service och professionellt övervakad larmtjänst dygnet runt, året om. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är våra kunder bland de mest nöjda i branschen.