2019-10-03

LARMCENTRALEN - ETT KNAPPTRYCK BORT

När Gunnar i fredags drabbades av blodsockerfall hade det kunnat gå riktigt illa. Gunnar berättar med egna ord vad som hände.

 

I fredagsmorse strax före kl 06 sände jag ett kontaktlarm via trygghetspanelen. Det var första gången sedan jag installerat larmet för c:a tre år sedan.


Jag är diabetiker och insulinberoende sedan 1980 och har vid några tillfällen hamnat i situationer med alltför lågt blodsocker. Vid dessa tillfällen har jag larmat ambulans och fått hjälp att återställa blodsockernivån.

När jag installerade villalarmet från Verisure och samtidigt ett nyckelfritt dörrlås från Yale Doorman gick vi igenom tänkbara situationer som kunde inträffa och vad ett kontaktlarm skulle innebära. Jag har aldrig behövt använda kontaktlarmet förrän i fredags.

Som en följd av mitt låga blodsocker reagerade inte mina muskler och jag hade svårt att koordinera mina rörelser i ben och armar. Jag misslyckades att kalla på hjälp via mobilen och jag försökte därför trycka på de två stora knapparna på trygghetspanelen men misslyckades även med det. Då lade jag mig helt enkelt på trygghetspanelen och fick iväg kontaktlarmet.

 

Jag hörde larmcentralen sökte kontakt med mig via larmets röstenhet. När jag försökte prata med larmcentralen insåg jag att mitt tal inte heller fungerade, men jag kunde skrika. Jag hörde att man kontaktade väktare och ambulans. Drygt tio minuter senare kom en väktare och låste upp ytterdörren. Ambulansen anlände några minuter senare. Nu var krisen över, blodsockernivån höll på att normaliseras.

 

Det fungerade! Tack till larmcentralen hos Verisure och ambulanspersonalen!

 

Gunnar, södra Stockholm

 

Kategorier: Säkerhetstips Verisure


Räkna ut pris på hemlarm