Räkna ut pris på ditt hemlarm
Räkna ut pris på ditt hemlarm
Verisure larmcentral

Tar emot 4 500 larm – varje dag

Ta en titt in bakom kulisserna på norra Europas största larmcentral.

4 500 larm varje dag. På Verisure larmcentral i Linköping arbetar 140 personer 24 timmar om dygnet för att hålla ditt hem säkert.
Ta en titt in bakom kulisserna på norra Europas största larmcentral.

Testa: Så mycket kostar ett larm i ditt hem

Under 2015 anmäldes 22 800 bostadsinbrott i Sverige, en ökning med två procent jämfört med förra året. Nu väljer allt fler att skaffa ett larm för att skydda sig mot tjuvarna och det populäraste valet i landet är Verisure. Här får kunderna ett hemlarm med kameror för bildverifiering, brandlarm, kontaktlarm och den populära tjänsten Directenheten som gör att Verisure, utan telefon, direkt kan kommunicera med kunderna i deras bostad om någonting skulle hända. Bakom den säkra lösningen ligger hårt arbete av personer som varje dag och varje timme jobbar för att du ska ha ett säkert hem. 

”Sju veckors utbildning”

Fredrik Broberg, 37, är kundservicechef på larmcentralen på Verisure i Linköping. Hit kommer varje dag 4 500 utlösta larm och tusentals samtal från kunder. Och för att vara med i laget, som består av över 140 personer, krävs speciella egenskaper.
– Innan man börjar måste man gå en sju veckors utbildning på heltid. Det är viktigt att ta vara på varje persons unika kunskap och personliga egenskaper. Vissa kanske är duktiga på det tekniska medan andra är bättre att prata med kunderna i tuffa situationer, säger han.
Till larmcentralen kan det komma allt från brandlarm, inbrottslarm och frågor om fakturor. All personal är utbildade för att svara på samtliga frågor. En arbetsdag kan därför skilja sig rejält beroende på vad som händer.

Vad kostar ett larm i ditt hem? Räkna ut priset direkt här!

– Det grundläggande målet för oss är att skydda det som är mest värdefullt för kunden. Det handlar inte bara om själva huset utan också känslan av trygghet. Målet för larmcentralen är att svara så bra och så snabbt som möjligt på larm.
– När ett larm utlöses skickas det en signal till oss. Då gör vi en så kallad motringning, vilket betyder att vi ringer till bostaden via vår tjänst Directenheten. Om kunden svarar frågar vi om koden och kontrollerar att rätt person är i bostaden. Varje ärende är unikt och kräver åtgärd efter situationen, ibland gör vi väktarutryckning och ibland krävs polisinsats.Vi kan ju också se via våra kameror om den som befinner sig i bostaden ser misstänkt ut och verifiera situationen innan tjuven har uppfattat att det ens finns kameror. Sedan påbörjas en väktarutryckning och fotona skickas till polisen. Kunden kontaktar vi först när allt är under kontroll. Vi vill inte skapa oro och en situation där kunden själv försöker lösa brottet, säger Fredrik Broberg.

Han berättar att det ett antal gånger per dag dyker upp situationer som är på väg att bli allvarliga. Det kan vara en brand som håller på att uppstå, en äldre person som ramlat i sin bostad eller ett inbrott. Ofta kan dock Larmcentralen förhindra att olyckan blir allvarlig.
– Ett bra exempel på när vi varit med och förhindrat en olycka inträffade nyligen. Vi fick ett brandlarm och såg på våra kameror att en servett brann. Vi ringde då direkt till kunden som kunde meddela en granne som kom till undsättning. Det hade kunnat gå riktigt illa om vi inte hade agerat så fort.

Att svara snabbt på larm och frågor är det kanske viktigaste målet för Verisure larmcentral. Om en larmsignal kommer in får det inte ta mer än 30 sekunder innan personalen påbörjat sitt arbete. Motsvarande siffra för inkommande samtal ligger på två och en halv minut.
– Det här är någonting vi verkligen värdesätter och det är roligt att vi kunnat visa i våra mätningar att vi uppnått våra mål. Inte bara snittet, utan vi har också förbättrat de sämsta svarstiderna avsevärt. 300 000 kunder och tusentals samtal.

”En miljon personer berörs”

De 140 personerna som arbetar på larmcentralen har ett minst sagt viktigt jobb. Och för Fredrik Broberg är det viktigt att som teamledare förmedla till sina anställda att deras arbete är av stort värde.
– Det är viktigt att förstå att man gör skillnad och det är någonting som vi kommunicerar till våra anställda varje dag. Det är ju nästan en miljon personer som berörs av våra tjänster. För mig är det här jobbet oerhört givande, säger han.

Kolla vilket larm som passar för just din bostad? Klicka här för att läsa mer!