– Då bestämde vi oss för att byta larmbolag
Från stugan i fjällen läste Peter Håkansson på Facebook att det hade varit inbrott på hans gata.
När informationen uppdaterades såg han sitt eget husnummer dyka upp bland de drabbade.
– Då bestämde vi oss för att byta larmbolag, säger 46-åringen.
Det var tiden kring nyår och vd:n Peter Håkansson hade åkt till stugan i fjällen för några välbehövliga dagar i skidbacken tillsammans med fru och två barn. Men vistelsen slutade inte riktigt som familjen hade tänkt sig. Via Facebook såg de plötsligt att det hade varit inbrott hemma på gatan – chocken kom när det visade sig att deras hus fanns med bland de drabbade.
– Vi hade ett larm som det dåvarande larmbolaget inte agerade på. Istället var det polisen som kontaktade oss. Något som gjorde mig väldigt irriterad. Det innebar ju att vi betalat för ett larm som absolut inte funkade och det var väldigt obehagligt att inte få någon rapport från bolaget. Det visar hur viktigt det är med ett uppkopplat larm med åtgärd, säger Peter Håkansson.
Klicka här – och läs mer om Sveriges största hemlarm.
Det visade sig att också en grannfamilj hade haft inbrott. När polisen kom till platsen såg de spår i snön, som även ledde upp till Peters hus. Det var så det upptäcktes att tjuvarna hade hälsat på hos familjen Håkansson.
– Ändå hade vi tur i oturen. I och med att inbrottet upptäcktes så snabbt kunde polisen täcka över den ruta som tjuven hade krossat. Annars hade vi även riskerat att drabbas av vattenskador och köldskador, säger Peter.
I och med den trista händelsen bestämde sig familjen Håkansson för att avsluta avtalet med det dåvarande larmbolaget. Peter började att titta runt efter andra alternativ. Det var då han kom i kontakt med Verisure.
– Vi letade efter en seriös aktör, ett stort bolag med stora resurser och smarta tekniska lösningar. Men vi vill även ha trygghetsdelarna, som att kunna sänka luftvärmepumpen med mobilen och få ett sms när barnen kommer hem från skolan. När jag läste på om Verisure kändes det som ett smart alternativ. Nu har jag varit kund i omkring 1,5 år och är mycket nöjd med de olika tjänsterna. De ger en väldig trygghet – en peace of mind, säger Peter Håkansson.
Testa och få svar på 60 sekunder – så mycket kostar ett larm till din bostad.
Vad är det bästa med tjänsterna?
– Det är nog just trygghetskänslan och att de är så smidiga att använda. Även barnen kan larma på och larma av. När de kommer hem från skolan får jag ett sms. Då brukar jag ringa upp efter en stund och kolla att allt är okej. Sedan vet vi att om någon skulle försöka bryta sig in hos oss så sätts en åtgärd in inom 30 sekunder. Vi får information om det direkt och slipper otrevliga överraskningar.
Varför känns det så viktigt att ha larm?
– Det viktigaste är själva brandlarmsfunktionen – speciellt när man har barn. Genom Verisures kameradetektorer kan räddningstjänsten snabbt få information om vad som händer när larmet går igång, något som kan innebära skillnaden mellan liv och död. Med Verisures avancerade brandvarningssystem med sammankopplade rökdetektorer som är uppkopplade och övervakade av Verisures larmcentral, skickas vid alarm bilder till Verisures larmcentral så att de snabbt kan agera och vidta lämplig åtgärd, säger Peter.
Han berättar att Verisure erbjuder den tekniska helhetslösning han länge letat efter.
– Och vi vet att den funkar. Vår katt har satt igång larmet några gånger, så han har faktiskt testat det åt oss, säger Peter.
Klicka här – och skaffa ett uppkopplat hemlarm från Verisure.
• Så fort larmet går sätter Verisure in en åtgärd inom 30 sekunder. Det gör att man kan känna sig trygg – både vid inbrott och brand. Dessutom kan bolaget via kameradetektorer ge värdefull information till både polis och räddningstjänst.
• Via mobilen kan jag se om temperaturen i något rum plötsligt sjunkit. Jag får tydliga indikationer från fukt- och temperaturindikatorn och kan enkelt se om det är något fel på luftvärmepumpen eller vattentanken.
• Jag får ett sms när barnen kommer hem från skolan. Det är en trygghet.
• Om någon granne ska hjälpa oss att till exempel ta in posten när vi är borta så kan jag barav mejla dem en kod.
• Det samma gäller för hantverkare. Jag slipper passa deras tider utan kan mejla dem en tillfällig kod och ser både när de larmar av och larmar på.
Jag har just flyttat
Det har skett inbrott i området
Jag vill öka min personliga säkerhet
Mitt försäkringsbolag kräver det
Jag har blivit rekommenderad att skaffa Verisure
Ingen särskild anledning
Läs mer om vilket larm som passar dig – klicka här
Verisures produktnyhet vibrationsdetektor kan avstyra inbrott i ett tidigt skede.
Här är misstagen du inte vill göra – och tipsen som håller dig torr.
BRÅ:s senaste trygghetsundersökning visar att boende i småhus är särskilt otrygga.
Produktnyheten som tar det uppkopplade hemlarmet till en ny nivå.
Cirka 5 000 hem brinner varje år – så här kan du skydda dig från lågorna.
Cirka 22 000 bostadsinbrott sker varje år. Så här gör du för att hålla tjuvarna borta.
Förra året genomfördes många bostadsinbrott där små byten stod högt i kurs.
Så skyddar du dig om du bor i hyres- eller bostadsrätt.
Nybliven villaägare? Läs mer om vad du kan göra för att trygga det du håller kärt!